الاثنين، 8 أكتوبر 2007

اسأل نفسك الاسئلة الذكية تريح نفسك


احد اكثر وسائل النجاح انك تسال نفسك الاسئلة الصح

احنا لما بنسال نفسنا عقلنا بيفكر فى الاجابة الاجابة بتاثر فى طريقتنا تفكيرنا وتصرفنا

اسال نفسك هو ده بيحصلى ليه دايما وهتقنع نفسك باجابة بس لو سالت نفسك هو انا زى خلى النهارده يوم اجمل

هتلاقى اجابه برضه بس انهى هتزودك هتدفعك وتعليك للاحسن

ليه بقى متسالش نفسك الاسئلة الصح الذكية اللى تخليك اسعد اكتر ثقة بنفسك انجح

دى مجموعة اسئلة تخليك عالطريق للنجاح تدفعك دايما لقدام

خد مثلا 5 الى 10 اسئلة من دول او ضسف اسئلتك الخاصة اكتبهم فى ورقه علقهم قدامك حطهم على مكتبك على خلفية الكمبيوتر ياريت لو تحفظهم

عشان تفتكرهم دايما طول اليوم حاول يكونوا قدام عينيك طول اليوم

اعمل ده وشوف التاثير السحرى

الاسئلة

  • انت عايز تنجز ايه النهارده ؟
  • ايه اهم حاجة عايزها النهارده ؟
  • احسن طريقة استغل بيها وقتى دلوقتى ؟
  • ايه اللى انا بنجزه دلوقتى ؟
  • ايه اللى ممكن اعمله دلوقتى عشان احقق هدفى ؟
  • مين اللى مفروض اشكره النهارده ؟
  • مين اللى ممكن اتعلم منه النهارده ؟
  • ايه اهم 3 اهدافى ؟
  • ازاى اسعد نفسى دلوقتى ؟
  • ايه اهم حاجة فى حياتى ؟
  • ايه اللى ممكن اعمله عشان اضيع القلق النهارده ؟
  • ازاى ابقى اكتر شخص طيب النهارده ؟
  • ايه اللى ممكن اعمله النهارده يزود حسناتى ؟
  • ازاى اقرب من ربنا النهارده ؟
  • ايه اللى ممكن اتعلمه النهارده؟
  • ازاى افرح النهارده ؟
  • ازاى احل مشكله النهارده ؟
  • مين ممكن ابقى معاه ومبسوط النهارده ؟
  • ازاى اخلى شغلى اكتر راحة ؟
  • ازاى اخلى يومى النهارده محصلش؟
  • ايه الخبرات اللى ممكن اخدها النهارده ؟
  • ايه الجديد اللى ضفته لنفسى النهارده ؟
  • ازاى النهارده يبقى احسن يوم فى حياتى ؟
  • ايه الحاجة اللى ممكن اعملها النهارده وانا مبسوط جدا ؟
  • ايه الحاجة اللى مش لازم انساها النهارده ؟
  • مين اللى ممكن اساعده النهارده ؟


هناك 3 تعليقات:

نيره يقول...

والله اسئلتك حلوه بس انا لحد دلوقتى مش عرفه ارد على الاسئله ومش عرفه انا المفرود اعمل ايه فى حياتى انا بجد اتخنقت واسئلتك انا بسئلها لى نفسى على طول بس مش بلقى اجابه

غير معرف يقول...

الاسئلة فعلا جميلة بس مش سهل الاجابة عليها كلها

Roaa يقول...

مهما ترد علي الأسئله لو ليها جواب بلاقي شخص بييجي يبوظ ده كله ياعني السعادة بقت حاجة بتيجي ف السنه مره